Chromolitografia. Czyli co było przed offsetem
Chromolitografia, wynaleziona w XIX wieku, zrewolucjonizowała druk barwny, umożliwiając tworzenie wielobarwnych odbitek dzięki zastosowaniu wielu płyt litograficznych. Choć obecnie jest rzadko używana, jej wpływ na rozwój technik drukarskich jest nieoceniony.
Czym jest chromolitografia?
Chromolitografia, znana także jako barwna litografia, to technika druku, w której każdy kolor na wielobarwnej odbitce uzyskiwany był z innej płyty litograficznej. Oprócz techniki, termin ten odnosi się również do samych odbitek wykonanych tą metodą.
"Danseuse", chromolitografia na papierze japońskim wykonana przez Auguste’a Clota według pastelu Edgara Degasa, 1899
Historia chromolitografii
Chromolitografia wywodzi się z litografii wynalezionej przez Aloisa Senefeldera. Jego innowacje umożliwiły rozwój późniejszych technik drukarskich, w tym chromolitografii. 1837 roku alzacki drukarz Godefroy Engelmann opatentował technikę chromolitografii. W swoim „Albumie chromolitograficznym” Engelmann pokazał, że jego technika potrafi oddać różnorodność barw i subtelne tony, co umożliwiało reprodukcję widoków, kwiatów, owoców, a nawet postaci ludzkiej.
Chromolitografia w Europie Kontynentalnej
Albumy krajoznawcze w Europie kontynentalnej odgrywały ważną rolę w kształtowaniu lokalnych i narodowych tożsamości, lecz rzadko stosowano w nich chromolitografię. Techniki takie jak litografia, ksylografia i pierwsze techniki fotograficzne były bardziej powszechne. Przykładem jest „Malerisch–historisches Album des Königreichs Böhmen”, gdzie droższe wersje zawierały ilustracje kolorowane przez akwarelistów.
Malerisch–historisches Album des Königreichs Böhmen
Sprawdź także pozostałe wpisy na naszym blogu!
Ksylografia. Technika, która wpłynęła na dzisiejszy druk
Ksylografia (innymi słowy Drzeworytnictwo), znana również jako drzeworyt, to technika druku reliefowego, która przez wieki odgrywała kluczową rolę w rozwoju poligrafii. Wykorzystując drewniane bloki j...
Czytaj dalejCyfrowe totemy. Nowoczesne narzędzie komunikacji wizualnej dla firm i instytucji
Cyfrowe totemy to nowoczesne, multimedialne urządzenia, które rewolucjonizują komunikację wizualną firm i instytucji. Dzięki interaktywnym ekranom i zdalnemu zarządzaniu treścią, oferują elastyczne ro...
Czytaj dalejTechnologia Flex Fluo w druku DTF. Z Xenons X3-602 osiągniesz imponujące rezultaty
Technologia Flex Fluo w połączeniu z drukiem DTF otwiera nowe możliwości w zdobieniu tekstyliów, tworząc niezwykle jaskrawe i kontrastowe nadruki, które przyciągają wzrok swoją wyjątkowością. Folie Fl...
Czytaj dalejWybitne wydawnictwa chromolitograficzne
Jednym z najbardziej znanych przykładów chromolitografii jest pięciotomowy atlas „Drewnosti Rossijskowo gosudarstwa”, zawierający setki ilustracji skarbów rosyjskich cerkwi i skarbców carskich, przygotowany przez Fiodora Sołncewa i wydrukowany w Paryżu. W Polsce pierwsze chromolitografie pojawiły się w zbiorze „Album Wileńskie” doktora Jana Kazimierza Wilczyńskiego.
Rozwój technologii i popularność
Około połowy XIX wieku chromolitografia była najsilniej rozwijana w paryskich, londyńskich i niemieckich zakładach drukarskich. Punktem zwrotnym była Wielka Wystawa Światowa w Londynie (1851), gdzie artyści zaprezentowali udoskonalenia w tej technice. Chromolitografia stała się wizytówką wystaw przemysłowych i była szeroko stosowana w muzeach oraz szkołach przemysłowych.
Godefroy Engelmann
dr Jan Kazimierz Wilczyński
Jules Chéret
Henri de Toulouse-Lautrec
Eksperymenty z chromolitografią i fotografiami
W drugiej połowie XIX wieku pojawiły się publikacje łączące chromolitografię z technikami fotograficznymi. Przykładem jest „Histoire des arts industriels au Moyen Âge et a l’époque de la Renaissance” Julesa Labarte’a, gdzie zastosowano fotolitografię i ręcznie kolorowane fotografie.
Zanik chromolitografii
Pod koniec XIX wieku chromolitografia została wyparta przez bardziej efektywne techniki offsetowe. Nowe technologie, takie jak maszyny rotacyjne i mechanizacja produkcji papieru, pozwoliły na masową produkcję barwnych ilustracji w książkach, czasopismach, reklamach i plakatach.
Filip HoroszczukAsystent ds. marketinguTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Twórca cyklu "Historia druku".